ورود

ورود به سایت

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
یکشنبه, 20 اسفند 1402 20:28

هشدار جدی به اپیدمی نابینایی در کودکان نسل Z

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

هشدار جدی جراح برجسته چشم نسبت به اپیدمی قریب الوقوع نابینایی در کودکان نسلZ

 

 

جهان در حال حاضر با افزایش روزافزون بروز نزدیک‌بینی در افراد مواجه است و ارقام به سطح اپیدمی رسیده است. دکتر یرن یورگنسن، جراح چشم که معروفیت جهانی دارد هشدار داده که وضعیت از این هم بدتر خواهد شد.

یک جراح برجسته چشم نسبت به خطر نابینایی کودکان نسل Z هشدار جدی داده است. عدم فعالیت و استفاده بیش از حد از صفحه نمایش‌ها به این معنی است که آنها نور طبیعی و حیاتی که باید در طول سالیانِ رشد شکل‌گیری به دست آورند از دست می‌دهند و این موضوع تاثیر بالقوه فاجعه‌باری در درازمدت بر بینایی آنها خواهد داشت.

به گزارش روزیاتو، جهان در حال حاضر با افزایش روزافزون بروز نزدیک‌بینی در افراد مواجه است و ارقام به سطح اپیدمی رسیده است. دکتر یرن یورگنسن، جراح چشم که معروفیت جهانی دارد هشدار داده که وضعیت از این هم بدتر خواهد شد.

هشدار جدی جراح برجسته چشم نسبت به اپیدمی قریب الوقوع نابینایی در کودکان نسل Z

دکتر یورگنسن می‌گوید که ماندن بچه‌ها در خانه و خیره‌شدن به صفحه نمایش‌ دستگاه‌های هوشمندشان در دوران حیاتی بلوغ به معنی عدم دریافت کافی دوپامین است که درنهایت به چشم‌هایشان آسیب می‌زند.

عامل دوم، مدت زمانی است که صرف خیره شدن به تلفن‌ها و تبلت‌ها در فاصله چند سانتیمتری از صورت می‌شود که می‌تواند باعث نزدیک‌بینی شود.

در چین، جایی که دکتر یورگنسن هشت کلینیک دارد، او شاهد جهش سطح نزدیک‌بینی از ۳۰ درصد به ۹۵ درصد و بالاتر در برخی مناطق کشور بوده است. و او هشدار می‌دهد که همین اتفاق در سایر کشورها هم رخ خواهد داد.

دکتر یورگنسن که مدیرعامل ۴۴ کلینیک جراحی چشم در سرتاسر دنیاست، می‌گوید: «کودکان نسل زد به اندازه نسل‌های قبلی بیرون نمی‌روند و هرآنچه نیاز دارند در دستگاه‌هایشان جلوی چشمشان است. این بدان معناست که در این زمان حساس از زندگی، آنها نور طبیعی خورشید را دریافت نمی‌کنند و این به نوبه خود باعث افزایش قابل توجه نزدیک‌بینی می‌شود. این موضوع هشدار‌دهنده است و آنچه شاهد آن هستیم یک اپیدمی است.»

او ادامه می‌دهد: «بیرون رفتن در نور روز برای بازی، فوتبال یا هر نوع ورزشی باعث ایجاد یک فرآیند شیمیایی می‌شود که دوپامین آزاد می‌کند. ما می‌دانیم که این نوع رشد چشم که باعث نزدیک‌بینی می‌شود، بازدارنده است. طول قسمت افقی چشم بیشتر می‌شود، به رشد خود ادامه می‌دهد و تمرکز را دشوار می‌کند.»

دکتر یورگنسن می‌گوید می‌توان بچه‌ها را به بیرون رفتن و ورزش کردن تشویق کرد اما نمی‌توان نقش مهمی که شبکه‌های اجتماعی این روزها در زندگی افراد ایفا می‌کنند تغییر داد.

نزدیک نگه داشتن صفحه نمایش به چشم و در فاصله چند سانتیمتری صورت به این معنی است که چشم کمتر پلک می‌زند. این به معنی کشیده شدن عضلات چشم و جابه‌جایی عدسی است که منجر به کش آمدن تدریجی کره چشم می‌شود و به نحوه تمرکز ما روی اشیاء دور آسیب می‌زند.

دکتر یورگنسن هشدار می‌دهد که نزدیک‌بینی تنها به معنی سفارش یک عینک طبی نیست و در موارد جدی‌تر می‌تواند منجر به نابینایی شود.

مطالعات نشان می‌دهد که موارد شدید نزدیک‌بینی در افراد جوان احتمال بروز تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا را تا ۴۱ درصد افزایش می‌دهد.

دژنراسیون ماکولا، که یکی از انواع آن مربوط به سن است، علت اصلی نابینایی است.

هزینه درمان تباهی لکه زرد یا AMD در اکثر کشورها بسیار بالاست. برای درمان، فرد باید ماهانه تزریق انجام دهد وگرنه در معرض از دست دادن بینایی خود قرار می‌گیرد.

نزدیک‌بینی همچنین به‌طور چشمگیری خطر ابتلا به بیماری‌های جدی دیگر مانند گلوکوم، آب مروارید و جداشدگی شبکیه را افزایش می‌دهد.

دکتر یورگنسن به واسطه کار خود در چین دریافته نزدیک‌بینی در کودکانی که در مناطق روستایی مانند تبت زندگی می‌کنند به‌طور چشمگیری کمتر است زیرا آنها با احتمالا بالاتری بیرون می‌روند و در مزارع کار می‌کنند.

خواندن 91 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 20 اسفند 1402 20:33